welcome graphic

Welcome board =)

Isnin, 19 April 2010

Istimewanya menjadi seorang guru...(siri II)

Alhamdulillah... Allah memudahkan urusanku...baiklah, kita sambung semula coretan perjalanan kembara hidupku..=)

>>Aku betul2 bersyukur kepada-Nya kerana sentiasa memudahkan urusanku..Alhamdulillah, selepas aku melepasi tahun akhir di kampus pada mei 2008, rasanya tidak ada istilah "menganggur" kepadaku..mungkin kerana apa sahaja tawaran atau peluang yang ada aku cuba penuhi.. dalam mencari-cari pekerjaan yang tetap inilah aku berpeluang merasai pengalaman bergelar seorang insan yang bernama GURU..pengalaman pertama sebagai guru apabila aku mendapat tawaran sebagai guru ganti selama lebih kurang x smpai sebulan di sebuah sekolah menengah d daerahku sendiri (ini atas tawaran pak cikku sndiri)..walau pada ketika itu aku berasa kurang yakin kerana bimbang tidak mampu melaksanakan tugas dengan baik. mujurlah pada ketika itu sesi P&P sudah berakhir..hanya menjaga exam sahaja dan bertindak sebagai guru kelas...bnyak pengalaman yang ku perolehi d sana..terima kasih kepada pak cikku kerana memberi peluang kepadaku merasai perasaan seorang guru. bermula dari situlah perasaan minat menjadi seorang guru itu timbul walaupun hanya beberapa minggu sahaja bergelar guru..sementara itu, dalam masa cuti sekolah akhir tahun.. aku sentiasa berusaha mencari peluang2 pekerjaan yang ada..tidak dinafikan banyak program temuduga terbuka dan sebagainya..semuanya aku pernah hadiri, tapi mungkin bukan rezkiku di sana. pada jan 2009, aku menerima mesej dari kawan baruku yang aku temui semasa sama2 menyertai program kerjaya, dia mengajakku untuk bersama-sama mencuba nasib di sebuah sekolah swasta kerana kebetulan sekolah itu memerlukan tenaga pengajar kala ini. lalu tanpa ragu-ragu aku terus mencuba nasib di sekolah tersebut. alhamdulillah, berbekalkan sijil-sijil yang aku ada, aku terus diterima sebagai salah seorang tenaga pengajar disekolah tersebut(kawan ku juga di terima). di sinilah sekolah yang banyak mengajarku erti berdikari..perkara yang langsung tidak ku ketahui..segalanya aku pelajari sendiri. sungguh indah aturan perjalanan hidup ini yang ditentukan oleh-NYA, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Selama tempoh 4 bulan aku bergelar seorang tenaga pengajar di sekolah swasta tersebut, banyak dugaan dan cabaran yang ditempuh..dengan gaji yang boleh dikatakan kadang-kadang ada..kadang-kadang tiada..berdepan dengan pelajar yang lebih tua dengan karenah yang bermacam ragam masalah disiplin sehingga kadang2 membuatkan aku sedikit tertekan, walau pun begitu, di sini kami belajar menjadi seorang guru yang mencurahkan ilmu bukan kerana gaji semata-mata..tetapi kerana ingin melihat anak-anak murid kami berjaya..disini juga lah aku belajar cara berdepan dengan pelajar-pelajar yang bermacam ragam dan gaya hidup. semuanya bila ku teliti kembali memberi kesedaran kepada diriku dan sekaligus aku bersyukur kerana lahir dalam keluarga yang bahagia dan sempurna. begitulah hidup ini, disebalik setiap gerak laku manusia serta makhluk dimuka bumi ciptaan-NYA ini mampu memberi ibrah(pengajaran) yang mana ianya menginsafkan bagi orang2 yang berfikir.. selama 4 bulan mengajar di sekolah tersebut, akhirnya ibuku menyarankan aku untuk mengisi borang guru ganti di PPD, ini sebenarnya adalah atas nasihat mak cikku juga..aku tidak menolak malah menurut saranan tersebut..borang guru ganti ku isi. alhamdulillah, tidak lama setelah itu, aku mendapat panggilan sebagai guru ganti di sebuah sekolah rendah, syukur..di sinilah aku sekali lagi merasai suasana menjadi seorang guru sekolah kerajaan. walaupun berkhidmat sebagai guru ganti, tetapi aku masih lagi bekerja sebagai tenaga pengajar pada sebelah pagi di sekolah swasta memandangkan sukar untuk pemangku pengetua sekolah itu melepaskan aku ketika itu, aku akur..lalu aku melaksanakan kedua2 tugasku itu sebaik mungkin..pagi2..ke sekolah swasta..menjelang kul 12t.ari( aku d benarkan pulang awal untuk memastikan aku boleh sampai ke sekolah seterusnya sebelum waktu masuk)aku bergegas ke sekolah rendah yang memakan masa 10minit dan jika keadaan sesak ia memakn masa lebih kurang 20minit..aku betul-betul berterima kasih kepada keluargaku yang sentiasa setia menghantar dan mengambilku tambahan bila aku bertugas sebagai guru di dua sekolah yang berlainan. secara jujurnya, aku agak kagum dengan diriku kerana mampu bekerja dalam dua situasi berbeza..berdepan dengan pelajar yang dewasa dngan berdepan dengan kanak-kanak dengan sukatan pelajaran yang berbeza,tetapi aku masih mampu bertahan..walaupun setiap hari terpaksa memikirkan masalah di kedua-dua sekolah, sampai di rmah sekitar pukul 6.30ptg, hmm..betul la kata-kata pengalaman sebenarnya mendewasakan kita. aku banyak belajar daripada pengalaman ini..rindu pula dengan kesibukan sebegitu..hehe. akan tetapi aku bertugas sebagai guru ganti hanya sebulan lebih..kemudiannya, aku kembali bertugas seperti biasa sebagai tenaga pengajar disekolah swasta..tidak lama kemudian, aku menerima tawaran sebagai guru sandaran tidak terlatih(GSTT) di sekolah rendah yang lain sebagai seorang ustazah..(aku ni selalu mengisi borang kekosongan jika ada peluang2 yang datang..)disini la bermulanya tugas baruku yang mana ianya juga petanda berakhirnya tugas ku sebagai tenaga pengajar di sekolah swasta kerana masa persekolahan di sekolah baru tersebut hanya sesi pagi sahaja.. belum pun sempat berada lama di sekolah tersebut, hanya tiga hari sahaja, aku menerima tawaran mengikuti kursus KPLI pula..dan kini..aku masih berada di Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau, sebagai seorang guru pelatih KPLI SR pangajian sains. syukur kepada Allah S.W.T kerana DIA la yang menentukan jalan hidupku selama ini..kadang-kadang terngiang-ngiang di telinga perbualan ku dengan seorang kakak yang berada di sebuah kedai buku: " kak, sy nak beli surat kabar ni k.."kataku kepada kakak penjual tersebut. sebenarnya sudah banyak kali aku pergi ke kedai buku tersebut semata-mata untuk membeli surat kabar; beli sebab nak tgk peluang kerja yang ada..hehe.kak tersebut bertanya" er, cikgu ni mengajar di mana?" tergamam aku seketika bila kakak tersebut mengelar diriku cikgu..dengan menghadiahkan sengihan kepadanya, aku berkata" er, saya bukan cikgu kak..hehe". agaknya ada ciri-ciri cikgu kot dalam diri ku ini sehingga membuatkan kakak penjual tersebut bertanya begitu. geli juga hati ini bila teringatkan kisah itu, ibuku yang berada di kereta juga turut tersenyum bila ku kisahkan kejadian tersebut kepadanya..ibu hanya menjawab:" amin..harap2 ianya menjadi kenyataan..". dan Alhamdulillah..berkat doa ibuku..aku kini bakal menjadi seorang insan guru...aku berjanji akan memberikan yang terbaik buat anak2 didikku..smoga Allah memberi kekuatn kepadaku..amin...

" Andai ku tahu begini perasaannya menjadi seorang guru, tentulah sudah lama aku ungkapkan..betapa istimewanya menjadi seorang insan yang bergelar GURU..=)"

"Hargai diri, Hiasi peribadi, Islam is the way of life..."

Tiada ulasan: