welcome graphic

Welcome board =)

Ahad, 18 April 2010

Istimewanya menjadi seorang guru...

"Lilin Seorang Guru"

Pernah langkahku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arahku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo... aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan... beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasihmu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini

by: in-team

>> syahdunya bila mendengar lagu ni..walaupun aku masih baru dalam arena perguruan..sudah terasa keseronokan menjadi seorang insan guru.(belum pon posting..hehe)Em..ntahla, waktu kecil2 dulu aku akui, aku kurang berminat dengan bidang ini, mungkin kerana berasakan sudah terlalu ramai insan2 dalam kalangan ahli keluargaku sendiri(pak cik2, mak cik2, spupu-spupu) semuanya adalah guru. walaupun ibubapaku bukanlah guru, tetapi memandangkan corak pekerjaan keluargaku rata-ratanya guru, aku terus nekad mencari jalan lain kononnya untuk mencari kepelbagaian corak hidup dalam keluargaku.."asyik guru..je, baik cari pekerjaan yang best sikit..saintis ke, doktor ke.."getus suara hatiku. pada ketika itu, aku betul2 meletakkan pilihan guru antara yang terakhir..walaupun desakan ibuku memintaku memohon kursus pendidikan d Universiti..walaubagaimanapun, atas desakan tersebut, terpaksala aku meletakkan pilihan guru dipertengahan(pilihan3) untuk menyeimbangkan pilihan ku ketika itu. aku akui aku boleh mendapatkan kursus pendidikan tersebut, tetapi hatiku bukan disitu, aku lebih membayangkan pekerjaan lain iaitu saintis..ya saintis muda yang berjaya..lalu..anganku menjadi kenyataan apabila aku diterima di sebuah Universiti tempatan,dalam bidang "Kimia" walau jarak kampusku dengan kampung halaman dipisahkan dengan laut China Selatan namun ianya x menjadi faktor untuk melunturkan tekad ku, malah inilah yang ku mahukan..akhirnya, setelah lebih kurang 3 tahun berhempas pulas, aku berjaya mendapatkan segulung ijazah, aku terus balik ke kampung halaman dan berharap akan berkhidmat di negeriku sendiri..namun, walaupun aku pernah berkali-kali di temuduga, nasib tidak menyebelahi diriku apabila saingan sengit ditambah dengan keperluan dinegeriku sendiri x mengizinkan aku mencapai cita-citaku..pernah juga terfikir untuk berhijrah, namun ibuku melarang untuk aku bekerja jauh darinya..memandangkan perkara itu, aku terpaksa mencari apa jua peluang pekerjaan yang ada di tempatku sendiri dan ianya semestinya dari sumber yang halal..pelbagai pengalaman ku perolehi..aku sengaja mencuba banyak pekerjaan walau kadang-kadang ianya tidak berbaloi kepada diriku yang sudah mengenggam segulung ijazah.." sekadar mentarbiyah diri.."bisik hatiku...[ to be continued..=)]
"Hargai diri, Hiasi peribadi, Islam is the way of life..."

Tiada ulasan: