welcome graphic

Welcome board =)

Selasa, 13 Julai 2010

Coretan Julai..

Salam...

Baru berpeluang untuk menulis lagi dalam blog ni.. untuk pengetahuan semua,skg ni tgh tunggu posting..x tau dapat skolah mana..dgr2nya bulan 8 ni posting.. harap2 dapat tempat yang sesuai dengan jiwa sy..amin..
hm..kesal dengan diri sebab banyak prkara yang sy terlupa untuk lakukan..antaranya bila shbt2 dri semennjung dtg ke sabah, sy x dpt raikan pun.. sedih..=(

semenjak habis KPLI 19hb Jun lalu, sy terus pulang ke rumah..sedih juga berpisah dengan kawan2..tapi sy lbh bnyk memikirkan tentang aktiviti yg bakal sy lakukan d rumah. selepas 2 hari pulang dari Tawau, sy bergilir-gilir dengan mama sy untuk menjaga nenek yang terlantar sakit..siang malam kami berada d rumah mak cik (mak su)kerana nenek sy berada d rumahnya..

Sayu melihat nenek yang sudah x terdaya melakukan apa2..makan bersuap, x ada pergerakan lain selain tidur terlentang..mengiring kiri dan kanan pun sukar..kesian nenek..belum sembuh satu penyakit, sakit lain datang bertimpa-timpa..hendak d bawa ke hospital, dr. sudah kekeringan idea untuk merawat.. jadi skg hanya bertawakkal kepada Allah S.W.T.. betullah kata-kata yang slalu kita dengari.."kehidupan manusia bermula sebagai seorang bayi dan kembali menjadi bayi ketika sudah tua kelak..." dan kata-kata yang menyebut " seorang ibu mampu menjaga 10 orang anak, namun, 10 orang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu.." semuanya sy dapat rasakan dan lihat sendiri kebenarannya.. semoga kami beradik tergolong dalam golongan anak yang soleh dan solehah..

kekadang sy terbayang apakah yang akan berlaku ketika sy tua nanti..Ya Allah, semoga Engkau memberikan pengakhiran yang baik kepada diri ini...jauhkanlah daripada sebarang penderitaan..jauhkanlah kami semua daripada kematian yang buruk..
Ya Allah, permudahkanlah urusan nenekku..berikanlah kesihatan kepadanya, ampunkanlah dosa-dosanya yang lalu..akhirilah segala penderitaannya yang d alami kala ini.. panjangkanlah umurnya..

Tidak tertahan mendengar rintihan kesakitan dari nenek yang sudah tiada kudratnya..
kadang siang malam tidak tidur kerana kesakitan..walaupun begitu, kagum dengan semangat nenek yang tidak mengaduh sepanjang merasa kesakitan, bahkan alunan syahadah, al-fatihah serta takbir menggantikan keperitan kesakitan yang di alami..walau kadangkala sebutan yang kurang fasih dan bacaan yang sedikit tunggang tebalik kerana terlalu perit rasa sakit..tetapi, ianya lebih baik daripada sesetengah orang yang mengeluarkan kata2 kesat semasa berperang dengan kesakitan..

semoga nenek tergolong dalam golongan orang2 yang beriman..amin..


"Hargai diri, Hiasi peribadi, Islam is the way of life..."

Tiada ulasan: