welcome graphic

Welcome board =)

Sabtu, 22 Mei 2010

Pengajaran dari Kucing...

Hm.. kalo sebut kucing, mesti ramai yang suka dengan kucing. yala, kucing kan comel..manja..tapi, tidak kurang juga yang tidak menyukainya..apapun, bagi saya, kucing adalah binatang kesayangan saya dari kecik2 dulu..sampailah sekarang..=)
kenapa saya tiba2 tulis pasal kucing? haaa..ni la yang saya nak kongsikan disini..bagi saya kucing ni banyak ceritanya..dan sebagai pencinta kucing, saya gemar memerhatikan kehidupan kucing ni dan seterusnya reflect balik dalam kehidupan manusia..
Dijadikan cerita, di asrama skg ni banyak kucing.. pada suatu hari, saya nampak bnyk anak kucing dibuang tanpa ibu di kawasan blok asrama kami.."mungkin ada yang pindahkan"desis hati kecil ini..kesian tgk anak2 kucing yang masih kecil berada dalam kotak yang sy kira tempat mereka dilahirkan.." aii..kesian kucing ni, ada ibu tapi manusia pisahkan.. kalo manusia, ada anak buang-buangkan..mmg manusia ni suka buang anak lah, anak kucing pun mau dibuang..huh!!" geram je rasa bila fikirkan sikap sesetengah manusia ni..pada masa tu, sy mmg agak sibukla..sy rasakan mungkin ibu kucing tu akan cari juga..sy tau ibu kucing tu ada di blok sebelah..mmg ibu kucing tu sedang mencari anak2nya..x sangka pula di blok kami anak2nya d campakkan.. oleh kerana tidak ada masa, saya hanya sempat berpesan kepada kakak guard blok bahawa ibu kucing tu ada di blok sebelah..

Hari seterusnya, anak kucing tu masih berada ditempat tersebut..kesian, ntah ada makan or tak..rasanya ada juga yang bagi makan kat baby kucing tu..saya sempat bertanya kepada kakak guard tu, dia pun menjawab " suda juga saya bawa mama dia datang..tapi lepas dia cium2 anaknya..dia terus kasi tinggal.."hmm..mungkin bau anaknya dah lain sebab suda banyak tangan2 penghuni blok kami yang menyentuh anak kucing tu..jadi dia x nak lagi menyusukan anaknya..sedih pula..ini bermakna, anak2 kucing sebanyak tiga ekor tu tidak akan ber'ibu' lagi...

Untuk pengetahuan semua, di blok kami memang ada seekor ibu kucing bersama dua ekor anaknya..dan dia juga baru mendapat baby baru sebanyak dua ekor lagi[ada lagi kucing lain..tapi saya just mention kucing yang ada watak dalam cerita saya ni je..hehe], saya memang bagi makan juga dekat drg ni..hehe. Dipendekkan cerita, saya ambik keputusan untuk beli makanan kucing..kesian baby kucing tu..lapar sangat sampai berebut2..saya bagi makan secara berasingan..yela, nanti drg ni bergaduh pula..selain saya, ada lagi penghuni blok saya yg bagi makan kucing ni..siap ada yang bagi mandi lagi..hehe

Sampailah pada suatu hari..makanan kucing dah habis..saya x tau mau bagi makan apa ngan anak kucing tu..bagi susu, drg belum pandai minum sendiri lagi, lalu, saya tiba-tiba mnedapat idea.."ting!"..hehe.. saya pun bawa ibu kucing yang ada d blok kami, "mesti dia ada air susu, anak dia yang kecik, tua beberapa bulan je dari baby kucing terbuang ni.."lalu saya cuba mendekatkan secara perlahan2 anak kucing tu kepada ibu kucing lain..takut2 kucing tu makan baby kucing yang bukan anaknya..abisla..

saya cuba belai kucing tu..bagi dia "calm down"..hehe..baby kucing tu, bila nampak ja ibu kucing tu, drg terus menyerbu untuk menyusu..alangkah terkejutnya saya bila melihat respon ibu kucing tersebut..dia hanya berdiam diri dan beberapa ketika selepas itu dia menjilat-jilat anak-anak kucing yang bukan kepunyaannya..seperti anaknya sendiri..rasa terharu, sebak ,gembira bercampur baur dalam hati ini..inilah sifat kucing yang saya kagumi..biar bukan anaknya, tapi kasih sayangnya tetap ada buat anak-anak kucing terbiar itu..

Bila saya reflect balik kepada kehidupan kita sebagai manusia..banyak pengajaran yang boleh diambil..hm..kalo kita lihat di kaca2 tv..berita pembuangan bayi banyak diperkatakan.."Mayat bayi di bakar", "Mayat bayi dijumpai dalam tong sampah", "Tangan bayi digonggong anjing.." banyak..sungguh banyak!!! cerita2 yang tidak sepatutnya berlaku..tetapi semakin banyak dan berleluasa di muka bumi ini..aduhai manusia..di manakah terletak akal yang dikurniakan Tuhan kepada mu..sedangkan akal itu yang meninggikan darjatmu berbanding makhluk2 tuhan yang lain diatas muka bumi ini.. kes2 buang bayi semakin berleluasa..sehinggakan tertubuhnya talian prihatin..sebagai satu jalan penyelesaian kepada kes buang bayi ini.."kalo nak buang anak, jangan buang merata, kol je talian prihatin..nanti ada org datang ambik.." apa sudah jadi kepada kehidupan manusia sekarang ni???!!! kenapa perkara ini boleh berlaku? siapa yang harus dipersalahkan?? tidak adakah lagi sikap belas kasihan dalam diri si pembuang bayi?? sudah la buat dosa maksiat, di tambah lagi dengan dosa memmbunuh!!! memangla manusia ni lebih kejam dari binatang..baik x payah jadi manusia!! " saya terpaksa..sudah tidak ada jalan lain.."teresak2 gadis yang telah membuat pengakuan membuang bayi..amboi..masa "buat" tidak pula ingat apa yang akan berlaku selepas itu..semuanya seronok je..tapi.. bila perut sudah bulat..baru rasa menyesal..kata orang tua2.."sudah terhantuk..baru terngadah.." huh!! kalo menyesal dn bertaubat bagusla..ni ada yang suda jadikan sebagai hobi pula..syabas manusia..inilah kemajuan yang kita ingin capai..negara maju..akhlak MUNDUR!!!

adeh..emosional pula daa..bukan apa,kadang-kadang perkara ini membuatkan saya berasa malu menjadi seorang yang bergelar manusia..hm..mungkin tidak semua..tapi yang sebilangan itulah yang menjadi perosak kepada gelaran "khalifah" manusia itu di muka bumi tuhan ini..semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang sebegitu..

ok la, kembali kepada kisah kucing, sekarang ni saya dapat lihat kucing2 ni sudah boleh hidup bersama..walau bukan dari keturunan yang sama..tapi boleh tidur, makan , minum susu malah main bersama2..seronok sangat tengok kucing2 ni..kalo dulu baby kucing tidur bertiga..sekarang suda tidur berlapan..wow..banyak tu..kalo dulu drg ni x pandai main..sebab ingat lapar ja..skg sudah pandai bergurau senda..syukurla.. ingat nak download gambar kucing2 ni..tapi masih tidak berpeluang lagi..nanti la, senang2 saya download k..hm..panjang suda saya berceloteh ni..nak p tgk kucing2 tu la..ntah apa drg buat skg..mungkin tido..mungkin main..hehe..ok..wassalam


"Hargai diri, Hiasi peribadi, Islam is the way of life..."

Tiada ulasan: